Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Uutinen

Helsinki

Tutkimus: Valtaosa vähittäiskaupasta laajentaa tänä vuonna

Valtaosa suomalaisesta vähittäiskaupasta suunnittelee verkostonsa laajentamista tänä vuonna, JLL:n tekemä Retail Confidence -kysely kertoo.


Vuoden 2017 lopulla koettiin epävarmuutta, realisoituuko ennätyskorkea kuluttajaluottamus myös vahvaksi kulutuksen kasvuksi vähittäiskaupassa.

JLL:n alkuvuodesta tekemä Retail Confidence -kyselytutkimus kertoo, että nuo epäilykset ovat nyt kaikonneet. Peräti 91% kotimaisista vähittäiskaupan (ml. ravintolat) yrityksistä kokee toimialansa talousnäkymien olevan nyt viime vuotta paremmat.

JLL teki kyselyn 57:lle vähittäiskaupan keskeiselle toimijalle yhdeksällä eri sektorilla.

Omalla kohdallaan vastaajat ovat vielä tätäkin positiivisemmat. Peräti joka neljäs (25%) vastaaja kokee, että oman yrityksen näkymät ovat "paljon paremmat" kuin vielä vuosi sitten.

"Alkuvuonna epävarmuus kulutuksen aidosta piristymisestä on poistunut. Merkkejä kasvun kiihtymisestä vielä nykyiseltä tasolta ei kuitenkaan näkynyt", JLL:n analyytikko Tuomas Vuorinen sanoo.

Tutkimuksen mukaan peräti 77% vastaajista aikoo laajentaa verkostoaan "hieman tai merkittävästi". Tähän ryhmään kuuluvat esimerkiksi kaikki ravintolat.

Noin viidennes (19%) vastaajista aikoo pitää verkostonsa aiemman suuruisena. Vain 4% vastaajista aikoo supistaa sitä.

"Tutkimus osoitti, että tänä vuonna yritykset uskaltavat suunnitella toimintansa laajentamista. Samalla ne kokevat kilpailun kiristyvän", Vuorinen sanoo.

JLL teki kyselyn puhelinhaastatteluna alkuvuodesta 2018.

Vastaajina oli markkinajohtajia yhdeksältä eri vähittäiskaupan sektorilta: ravintolatoiminnasta, päivittäistavarakaupasta, koti&sisustus-sektorilta, muodista, kodintekniikasta, rauta- ja puutarhasta, harrastus- ja vapaa-ajan kaupasta, apteekki-ja terveystuotekaupasta, tavaratalokaupasta, kulta-, koru- ja kellokaupasta sekä muusta vähittäiskaupasta.

"Tutkimuksen avulla pyrimme varmistamaan ajantasaisen käsityksen markkinatilanteesta, jotta pystymme auttamaan asiakkaitamme tekemään liiketoiminnassaan oikeita päätöksiä", Vuorinen kertoo.