Artikkeli

JLL:ltä uusi palvelu: Uudelleenpositiointi antaa kiinteistölle uuden elämän

Palvelu auttaa osaltaan ratkaisemaan satojen vanhentuneiden toimistokiinteistöjen haastetta Suomessa.

maaliskuu 11, 2022

Toimitilojen asiantuntija JLL lanseeraa Suomessa palvelun, joka auttaa lieventämään jopa satojen ajastaan jälkeenjääneiden toimistokiinteistöjen haastetta Suomessa.

Uudelleenpositiointi -palvelun avulla kiinteistö modernisoidaan niin, että sen ominaisuudet, toiminnallisuudet ja jopa brändi vastaavat alueen muuttunutta markkina- ja kilpailuympäristöä.

Haastavin tilanne on pääkaupunkiseudun osalta Helsingin Pitäjänmäellä, jossa peräti 26 % toimistoista on tyhjänä. Myös Otaniemessä (19 %), Sörnäisissä (17 %) ja Ruoholahdessa (17 %) on merkittävää vajaakäyttöä.

JLL:n toimitusjohtaja Tero Lehtosen mukaan palvelu soveltuu kiinteistöille alueesta riippumatta. 

“Palvelumme ei pysty nostamaan kokonaisten kaupunginosien kiinnostavuutta, mutta auttaa siinä, mitkä kiinteistöt potentiaalinen vuokralainen kokee alueella houkutteleviksi”, hän sanoo.

Myös koronapandemia on luonut muutostarpeita muuten ajantasaisten toimistojen tilasuunnitteluun.

Tavoitteena optimaalinen investointitaso

JLL:n Head of Development and Design Tomi Tiainen kertoo, että kehitystarve tulee ajankohtaiseksi, kun kiinteistö alkaa menestyä markkinoilla keskimääräistä heikommin tai sen tekninen taso vanhenee.

“Älä tee mitään -lähestymistapa ei ole vaihtoehto kiinteistön markkina-arvon ylläpitämisessä.  Haasteena on, kuinka määritellä ja toteuttaa ihanteellinen kiinteistön päivityksen laajuus parhaan tuoton varmistamiseksi. Tässä osaamme auttaa”, hän sanoo.

“Palvelumme tähtää kiinteistöstä saatavan kassavirran ja markkina-arvon kasvuun optimaalisilla investoinneilla. Olennaista on löytää alueen ja kiinteistön potentiaaliset kohderyhmät, määrittää heidän tarpeensa sekä positioida kiinteistö käyttäjiä houkuttelevalla ja kilpailevista kiinteistöistä erottuvalla tavalla.”

Uudelleenpositioinnin prosessi etenee loogisesti seuraavin askelin: nykytilanteen analysointi, kilpailijavertailu, konseptointi, markkinointi, vuokraus ja toteutus.

Positioinnin toimenpiteiden laajuus voi vaihdella uudelleenbrändäyksen, pintaremontin, peruskorjauksen tai jopa käyttötarkoituksen muutoksen välillä.

JLL on toteuttamassa uudelleenpositiointia jo kolmessa kohteessa, muiden muassa Pasilassa Castellumin omistamassa kiinteistössä osoitteessa Kirjurinkatu 3.


JLL on johtava toimitilojen asiantuntija, 16,6 miljardin dollarin kokonaisliikevaihdolla ja 6.1 miljardin dollarin nettoliikevaihdolla (2020). Yritys on mukana Fortune 500-listalla. Yli 91 000 työntekijäämme 80 maassa ja lähes 300 toimistossa palvelevat asiakkaitamme laajasti toimitilojen asiantuntijapalveluiden parissa (maaliskuu 2021). Olemme Suomen johtava kiinteistöasiantuntija, joka palvelee noin 70 työntekijän voimin Suomen tunnetuimpia yrityksiä ja kiinteistösijoittajia sekä kansainvälisiä asiakkaita. JLL on rekisteröity tavaramerkki, jota käytetään Jones Lang LaSalle Inc. brändinä. Lisätietoja jll.com.